Välkommen
- Dagens filmfråga innan vi kastar oss in på soundtrack – vilken enskild scen har fått oss att skratta mest.
Scenen mest som fått oss att vrida oss av skratt
Bubblare som nämndes
Tema: Världens bästa Soundtrack
Tredje bästa soundtrack
Oliver – Fight Club
- Kompositör: Dust Brothers
- Jack’s Smirking Revenge
Robert – Raiders of the Lost Arc
- Kompositör: Johan Williams
- In the Jungle
- The Basket Game
- Washinton Ending/Finale
- 00:15 Marions Tema
- 0:25 Arkens Tema
- 0:54 Raiders Theme
- 1:30 varianten Speilberg fick välja på
Näst bästa soundtrack
Oliver – Heat
- Kompositör: Elliot Goldenthal/Brian Eno
Robert – Lord of the Rings: The Fellowship of the ring
- Kompositör: Howard Shore
- Musiken är huvudsakligen hämtad från originalsoundtracket
- Finns extended versions
- Prologue
- 0:40 – Ringens tema
- Concerning Hobbits
- A Knife in the Dark
- 1:33 Isengaard Tema
- The Bridge of Khazad Dum
- 4:20 Lament över Gandalf
- Det bästa är slutet – Great River till May it Be (19 minuter)
- The Breaking of the Fellowship
- Egentligen en annan ordning i filmen – May It Be före In Dreams
- 2:58 – Började vi spela i podden
- 3:34 – Brödraskapet
- 4:40 – Shire
- 5:19 – In Dreams
- Pojksopran Edward Ross från nån musikskola i London
- Text av Fran Walsh
Allra bästa soundtrack
Oliver – Taxi Driver
- Kompositör: Bernard Herrmann
- Main Title
- Getting into Shape/Listen you Screwheads/Gun Play/Dear Mother and Father/Soap Opera
- Diary of a Taxi Driver
- Vårt avsnitt om Scorcese där hans kommentar om ”ticking bomb” spelas
Robert – Star Wars episode V: The Empire Strikes Back
- Kompositör: Johan Williams
- Huvudfanfaren
- Nya teman som tillkommer
- Gamla motiv som mognar till sig
- Force Theme 0:50-55
- Imperial March (som börjar bli Vaders Theme)
Bottennapp bland soundtrack
Oliver – The Recruit
- Kompositör: Klaus Badelt
Robert – Scarface
- Kompositör: Giorgio Moroder
- Tony’s Theme
- Exempel när elektronisk musik fungerar: Axel F
Bästa cinaster,
Jag saknade en av världens främsta kompositör när det gäller film enligt mig och ni nämnde inte ens hans namn. Lite trist tycker jag. Ennio Morricone, så klart. Jag har fått uppleva honom live tre gånger och varje gång blir jag så lycklig att jag får tårar i ögonen och då tänkte jag inte på hans samarbete med Sergio Leone utan det övriga i hans enorma skatt. Själv tycker att John Williams är duktig och skicklig över allt han gör och gjort, men lyfter mer åt hatten för maestro Morricone. Ni nämnde också Bernard Herrmann och han skapade musiken till originalet av Cape Fear som sedan Scorsese gjorde på nytt och använde hans musik på sin remake med hjälp från Elmer Bernstein. En hyllning till Hermann, kanske? Vad jag själv tycker om filmen är en helt annan historia…. Trodde att ni skulle hämta något från Jerry Goldsmith som var så aktiv eller Jean-Michel Jarre pappa Maurice Jarre. Vi tre kunde säkert prata om film i timmar om vi sågs… Fortsättning följer
Givetvis har du helt rätt Robert P – att ha ett avsnitt om världens bästa soundtracks och inte ens nämna Ennio Morricone är snudd på tjänstefel. För att bota denna synd lovar jag att vi i nästa podcast spelar respektive favoritstycke med mäster Morricone.
Att inte nämna Jerry Goldsmith kan jag däremot stå för. Han tillhör det övre skiktet av ”dussinkompositörer” i mina öron. Utöver Alien vet jag att han gjort en del Star Trek och t.ex. Total Recall, men trots att jag sett den senare kanske ett dussin gånger kan jag inte dra mig en enda slinga till minnes. Hans bästa stund i mina ögon var Gremlins.
Gällande Cape Fear (och jag tycker mig finna att du hintar samma misstycke med filmen som jag och Oliver), så vill jag minnas att vi i ett tidigare avsnitt talade om den, jag lyssnade lite på den efter att Oliver lyft fram den. Dock var det inget som imponerade på mig. Men om det var upputsad musik från originalet, så kanske det var nydanande på sin tid. Ska vända detta med Oliver ett var i nästa podd.
Gällande Maurice Jarre så var jag tvungen att kolla upp honom. Det var ju flera klassiker han hade på sin repertoar. Lawrence och Arabia och Doctor Zhivago (två klassiker jag inte sett) men också moderna hits såsom Ghost och Mad Max Beyond Thunderdome. Men från de filmerna minns jag bara musikhitsen (Unchained Melody och We Don’t Need Another Hero). Däremot hade han tonsatt en av mina absoluta favoritfilmer – Dead Poets Society. Och den musiken fångar perfekt stämningen i filmen. Får lägga till honom på bevakningslistan!
Tack för din kommentar Robert – det ger oss foder för diskussion!
/Robert
Filmpapporna