Gästbloggare: Alien (1979)

Gästbloggare: Alien (1979)

En av våra mest trogna lyssnare, Robert P, har tagit sig tid att skriva ihop ett blogginlägg om filmen Alien (1979), som Filmpappan Robert valde som sin tredje bästa skräckfilm och tillika har omnämnt som ”en perfekt film”.

Nedan har vi ett skov av intressanta anekdoter från inspelning, allt sammanslaget av en kille vars passion skiner igenom utan tvekan. Utan vidare krusiduller lämnar vi med beundran över ordet till vår kära Robert P.

ALIEN av Robert. P
Att investera pengar till filmen Alien var en stor risk, eftersom den är våldsam, mörk och dyster. Efter stora succéer som Star Wars på 70-talet vågade inte 20th Century Fox satsa några stora pengar på detta utkast. Därför var Ridley Scott tvungen att övertyga ytterligare om sina storslagna idéer, därför att Alien var en annan typ av science fiction-film än Star Wars, som han uttrycker det milt sagt. När sedan någon på Fox läst manuset och tyckte att ”Det är som JAWS, fastän bara i rymden”, detta var som hjälpte till att sälja in filmen när Ridley ompröva igen.

Filmens ursprungliga titel var egentligen Star Beast, men författarna gillade aldrig detta namn. Det var först efter att ha läst ordet ”Alien” upprepade gånger som använts i manuset, och projektet fick slutligen sitt rätta namn – Alien.

När 20th Century Fox till slut godkände filmen, budgeterade de 4,2 miljoner dollar för filmen, som till och med dagens dollar endast skulle vara cirka 16 miljoner dollar. När Ridley visade på Fox storyboards för filmen, var de imponerade nog att de fördubblade budgeten, vilket skulle vara ungefär 32 miljoner dollar idag.

Regissören Alejandro Jodorowskys plan var att göra film om science fiction-klassikern DUNE, men den kom aldrig så långt som en enda inspelning, men de flesta av konstnärerna, designers anslöt sig till Ridley Scotts team istället och de tog med sig mycket av sitt arbete till Alien och vilket även influerade de övriga Alien filmerna som dök upp inom snar framtid.
När den schweiziska konstnären H.R. Giger surrealistiska konstverk blev basen för en hel del av filmens estetik, men även hans personliga airbrushade på Space Jockey uppsättningen, där Nostromo besättningen hittar den döda främmande piloten för ett kraschat skepp vars besättning var offer för den xenomorfiska arten som bebodde planetoid LV-426. När H.R. Giger sedan ytterligare anpassade sin ursprungliga målning för utformningen av Alien monstret, bestämde han sig för att inte ge den några ögon som det har gjort i hans ursprungliga konstverk. Han trodde att den skulle få en mer ruskig look utan dem. Modellen för Aliens huvud som användes för närbilder genom hela filmen var en gjutning av en mänsklig skalle för att definiera dess form. Ca 900 rörliga delar behövdes för att skapa en modell av Alien huvud.

Exempel på designen för Alien
En designvariant med ögon

Istället för forskare och ingenjörer ville producenterna av Alien att besättningen på Nostromo skulle likna lastbilsförare i rymden så att en bredare publik av arbetarklassens skulle lättare förhålla sig till dem.

Alien monstret spelades av Bolaji Badejo som var ca 210 centimeter lång och blev upptäckt av en slump. Han studerade grafisk design i London och var på en pub när en rollbesättare upptäckte honom. Rollbesättare ansåg hans långa, smala kroppsbyggnad var klippt och skuren för rollen som monstret. En annan påtänkt kandidat var Peter Mayhew, som spelade Chewbacca i Star Wars. Detta var Bolaji Badejo enda film som han fått medverka i. Han dog 1992 endast 39 år gammal i Sicklecellanemi.

I det ursprungliga manuset identifierade aldrig en karaktärs kön, vilket möjliggjorde en mångsidighet att kasta om män och kvinnor i dess roller. Detta resulterade i att alla karaktärer åberopades till i filmen endast med bara deras efternamn.

20th Century Fox föreslog att Ripley skulle vara kvinna istället och Ridley Scott älskade den här fabulösa idén och på detta sätt kunde han nu utforma och utmana den normala kvinnan i en ny farlig situation som hon skulle gå till mötes. Vilket detta resulterade och att Ellen Ripley blev en milstolpe i filmhistoriens första kvinnliga hjältinna.

Rollbesättare ville först ha Meryl Streep för rollen som Ellen Ripley men vars pojkvän just då hade dött av cancer. Det var inte passande om att ta en roll i en film där alla omkring henne dör hemska dödsfall och hon är den enda som överlevde.

Harrison Ford fick nästan Dallas roll men var vid tillfället väldigt upptagen med sin roll som Han Solo i Star Wars och tackade därför nej och rollen gick över till Tom Skerritt istället. Några år efter Alien jobbade Ridley Scott tillsammans med Harrison Ford i science fiction filmen Blade Runner (men det där en helt annan historia).

Den massiva nästan 8 meter höga Space Jockey tog eld och förstördes när någon lämnade en tänd cigarett på den.

No smoking zone?

Innan filmen släpptes gavs det aldrig ut några pressmeddelanden som visar Alien till pressen. Alien själv dyker aldrig upp i trailers eller annat reklammaterial. Producenterna ville chocka publiken när de först såg den på biografen. Alien vann priset för bästa visuella effekter vid den 52:e Oscarsgalan.

Alien filmades under nästan 14 veckor mellan juli och oktober 1978 och filmen nådde ibland över 37 grader värme, vilket detta gjorde det blev olidligt varmt i rymddräkterna. Veronica Cartwright och John Hurt krävde att filmskaparna skulle anställa en sjuksköterska för att stå på plats för att administrera extra syre.

Fyra olika katter fick spela Jones i filmen och att få Jones att agera är svårt, speciellt när det gällde rädsla, detta var en utmaning! Filmens besättning gömde därför en schäferhund bakom en skärm och lyfte den plötsligt för att skrämma Jones att reagera.

När Ash (Ian Holm) avslöjas för att vara en Android på Nostromo som skickades för att fånga ett xenomorf-prov för Weyland-Yutani Corporation och då går helvetet löst och Ash attackerar först Ripley, som får till sin undsättning Parker (Yaphet Kotto). Designteamet använde då en blandning av mjölk, pasta, kaviar och malkulor för att skapa Ash blod och inre organ.

Det brittiska rockbandet The WHO provade sin ljudutrustning bredvid Aliens Egg Chamber scenen allt medan den filmades. Bandet lånade ut även till filmskaparna sitt blå laserljus att använda till just den scenen.

Tidiga trailers visade ett hönsägg i stället för det ikoniska facehugger ägget som användes i filmen. Ursprungligen hade Alien en genomskinlig kropp, men när designteamet byggde en genomskinlig kostym av Alien, ratade Ridley Scott förslaget och föreslår istället att göra en mörk dräkt, som lätt kunde smälta in i skeppets interiörer.

Under Kanes berömda bröstburstscen visste endast bara John Hurt detaljerna om vad som skulle hända medan de andra skådespelarna fick inte höra när falska tarmar och blodstänk kom. Den här scenen togs i ett tag med fyra kameror som fångade skådespelarnas äkta chock och livrädda reaktion, särskilt Veronica Cartwrights äkta skräck när hon oväntat besprutades av en blodstråle som bestod av hallonsaft. Medan Yaphet Kotto var i en sådan chock efteråt att han gick hem och låste in sig ensam i ett rum, utan att kunna prata med sin fru i flera timmar.

Yaphet Kotto har sagt i ett tillfälle att Ridley Scott i hemlighet bad honom att irritera Sigourney Weaver mellan tagningarna, för att frambringa mera spänningar mellan de två skådespelarna. Yaphet Kotto tillägger att han beklagar detta eftersom han verkligen gillade att jobba med Sigourney Weaver.

….SLUT?

Vår Trogna lysnare med Darth Vader själv (David Prowse)
Vår kära lyssnare Robert P – här med Darth Vader själv (David Prowse)

4 comments on “Gästbloggare: Alien (1979)

  1. Robert skriver:

    Hej igen, jag nämnde tidigare att jag skulle berätta om vilken film som har legat till grund för Alien. Originaltitel på denna är It! The terror from beyond Space från 1958.
    Denna berättelse handlar om jordens andra uppdrag till Mars för och väl frsmme hittar de en enda överlevande från det första uppdraget. Bestämmer att ta honom tillbaka till jorden., fastän han hävdar att hans besättning dödades av en Alien. Ingen tror på honom förrän varelsen som nu börjar jaga räddningsfartygets besättning när de återvänder till jorden.
    Som jag nämnde tidigare gav den inspiration till manusförfattaren Dan O’Bannons manus för Ridley Scotts film Alien från 1979.
    Hälsningar

    1. Robert skriver:

      Hur är kvalitén på ”The Terror from Beyond Space”? Var det en hit på sin tid?

      1. Robert P skriver:

        Jag ska gräva fram den till dig liksom originalet till The Thing om du är intresserad och du får bilda dig en egen uppfattning. I the Thing ingår även intressant analogt sido ljudspår med självaste John Carpenter. Men man måste vara speciell för att gilla scifi flimmer från 50-talet och ta dessa med glimten i ögat 😀😱

        1. Robert skriver:

          Vi bugar ödmjukast!
          Vi har både nyfikenhet, glimt och ett intresse för filmhistorik! Låt oss först i vår makliga takt få beta av de guldklimpar vi redan lånat, så kan vi sedan byta ut dem mot nya om det finns tillfälle!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *